Tillid, tryghed og ansvarlighed
I HusCompagniet søger vi altid at leve op til den store tillid, som kunderne udviser ved at vælge os til at bygge deres hjem. Denne tillid kommer tydeligt til udtryk ved en Net Promoter Score (NPS) på 68,83 i den seneste kundetilfredshedsmåling fra 2024. Scoren er markant over gennemsnittet og udtryk for vores kunders loyalitet og store tilbøjelighed til at anbefale HusCompagniet til andre.
Vi tager ikke denne tillid for givet, og det er afgørende for os at sikre kunderne en tryg byggeproces – også når der opstår uforudsete hændelser.
Derfor tager vi også ansvar for udbedringen, hvis der opstår uforudsete problemer. Det gælder uanset, om problemerne skyldes produkter eller udførelse. Vi gør vores yderste for at udbedre problemerne så hurtigt som muligt – uden at gå på kompromis med kvaliteten og resultatet.
Kritisk mediedækning
Der er kritisk dækning af HusCompagniet med hovedvægt på årsagerne til samt omfanget og udbedringen af smuldrende fuger samt fokus på skrukke klinker og fliser.
Forud for dækningen har vi undersøgt, forholdt os til og besvaret en lang række påstande og spørgsmål af generel karakter og vedrørende specifikke byggesager. Vi har herunder gengivet de væsentligste hovedtræk.
Fugeskader i perioden 2017-2022
HusCompagniet har desværre registreret et markant højere antal fugeskader i huse bygget i 2017-2022. Problemet har imidlertid også ramt andre typehusfirmaer, erhvervsbyggerier og private bygherrer. For HusCompagniet vedkommende ses skaderne på nogle huse leveret i Jylland og på Fyn – samt ganske få på Sjælland. Skaderne relaterer sig til en mørteltype, der blev leveret af en specifik leverandør, som HusCompagniet ikke har benyttet i flere år. HusCompagniet fører en voldgiftssag mod leverandøren og er i den forbindelse underlagt tavshedspligt om de konkrete forhold.
Årsager
HusCompagniet bygger huse efter faste procedurer, principper og tidsplaner baseret på mange års erfaring. Processen blev ikke ændret op til problemernes opståen i 2017. Der er således hverken ændret på, hvordan eller hvornår på sæsonen husene blev muret op, ligesom procedurerne for afdækning og tidsplanerne blev fastholdt.
Vi har systematisk indsamlet og gennemgået data på de indmeldte fugeskader. Fællestrækket for sagerne er, at mørtelen kom fra én specifik leverandør. Det indikerede, at det var robustheden af denne mørtel, der medførte smuldrende fuger på nogle huse. Derfor informerede vi primo 2020 leverandøren om dette, hvilket førte til, at leverandøren samme år ændrede mørtelsammensætningen.
Vi kunne desværre ikke opnå en konstruktiv dialog med leverandøren om ansvaret for de skader, som den oprindelige mørtelsammensætning havde medført. Derfor indbragte vi sagen for voldgift og skiftede til nye leverandører.
Omfang
Størstedelen af de huse, som HusCompagniet leverede i perioden 2017-2022, har ingen fugeskader og forventes ikke at få dem.
De omtalte fugeskader er kosmetiske og af overfladisk karakter. Det betyder, at de ikke har betydning for murværkets holdbarhed eller sikkerhed. Fugeskaderne opstår ikke på vandskurede huse og ses oftest på hustyper med ensidig taghældning uden udhæng. Det skyldes, at udhæng i videre udstrækning beskytter murværket mod vejrlig. Omfanget af skaderne varierer, men i de fleste tilfælde drejer det sig om et afgrænset område på en enkelt facade, mens der i andre tilfælde er tale om alle facader.
Udbedring
HusCompagniet tager det fulde ansvar for udbedring af skadede fuger. Vi er i gang med arbejdet, selvom voldgiftssagen om ansvaret ikke er afsluttet. Vi har siden 2021 benyttet en ekstern byggesagkyndig til besigtigelse af reklamationerne for at sikre en saglig, ensartet og objektiv vurdering og skabe det bedste grundlag for udbedringen. Desværre tager udbedringen tid:
- Fugerne skal være færdigudviklede. Hvis udbedringen gennemføres for tidligt, kan afskalningerne fortsætte, så processen skal gentages til yderligere gene for vores kunder. Derfor skal processen indledes med en kemisk test af fugerne.
- Processen kræver de rette forhold. Omfugningen sker i de yderste 15-20 mm af en fuge, og udbedringerne kan derfor kun gennemføres i garanterede, tørre og frostfri perioder, hvilket tidligst er fra april til senest oktober. Det er vigtigt, at fugerne har tid til at tørre efter udbedring.
- Vi benytter et dedikeret team af kvalificerede håndværkere til at udbedre fugerne. Det gør vi, fordi det kræver særlig ekspertise at fræse fugerne ud uden at beskadige murstenene.
Skrukke klinker og fliser
Der er i dag et meget stort udvalg af fliser og klinker i forskellige størrelser, kvaliteter, tykkelser og materialer. Det stiller større krav til flisemurerne. Vi gør derfor alt for at sikre, at vi benytter håndværkere, der har den nødvendige ekspertise.
Over en tiårig periode er der registreret ca. 350 sager vedrørende skrukke klinker. Det svarer til under 5% af det samlede antal huse, som HusCompagniet har opført i perioden. Flertallet af sagerne omhandler få fliser, og sagerne udbedres som en del af vores almindelige service.